AKTUALITY

Koncový spínač typ LH

Základní popis

Spínače koncové havarijní se používají k hlídání polohy přímočaře, či po jiné pravidelné dráze se pohybujících strojů a jejich částí, koncové havarijní k zastavení přímočaře, či po jiné pravidelné dráze se pohybujících strojů a jejich částí při nebezpečí překročení krajní polohy.

Koncové spínače s aretací je možné použít pro bezpečnostní obvody.


Spínače se vyrábí s různými typy skříní podle jejich použití.

Základní značení

Základní rozdělení

Rozliš.
značení

Popis

Orientační vzhled

LHP...

Polyester vyztužený skelnou tklaninou

-H

žlutá barva

Koncový spínač s aretací

 

 

-H-VA

Nerezové provedení. Spínač určený pro korozivní prostředí nebo  chemicky agresivní prostředí například výroba hnojiv. Žlutá barva

 

   

-H-EX

Koncový spínač v provedení do prostředí s nebezpečím výbuchu prachu zóna 22 a nebo zóna 21. Koncový spínač do zóny 22
   

-HR

červená barva RAL3000

 
   

 

 Žlutá barva

 

LHM...

Šedá litina

 -H

žlutá barva

Koncový spínač s aretací

 

 

-H-EX

Koncový spínač v provedení do prostředí s nebezpečím výbuchu prachu zóna 22 a nebo zóna 21.

Žlutá barva

Koncový spínač s aretací

NS-01...

Výrobek ZAM

Pevný závěr

Informace o spínači jsou v jiné sekci webu

 

Koncový spínač v provedení do důlního prostředí s nebezpečím výbuchu metanu a prachu.

 


Koncový spínač je vybaven jedním nebo několika spínacími kontaktními prvky. Každý kontaktní prvek obsahuje dva samostatné kontakty s nuceným vedením. Synchronizace kontaktů v kontaktním prvku je zajištěna mechanicky táhlem. Detaily ke kontaktním prvkům jsou k dispozici v záložce Kontakty spínačů DuK.

Spínače jsou vyráběny ve dvou skupinách s odlišnou stavbou vnitřního mechanismu pro kontaktní prvky. První skupina používá tzv. synchronizační mechanismus mezi mechanikou páky pro lanko a kontaktnmi prvky. Kontaktní prvky jsou vzájemně synchronizovány mezi sebou. Druhá skupina tuto synchronizaci nemá a pohyb páky je přes vačku přímo přenášen na kontaktní prvky. 

 

Základní značení

Základní rozdělení

Rozliš.
značení

Popis

Vzhled mechanismu

LHPw...

LHMw...

Spínač se synchronizačním mechanismem

 není

 

Rozdíl sepnutí mezi jednotlivýmí prvky je 0° natočení páky.

Lankový spínač oboustranný do zóny 22

LHPEw...

LHMEw...

Spínač bez synchronizačního mechanismu tzv. "economy verze"

písmeno

E

 

Rozdíl sepnutí mezi jednotlivýmí prvky je od 0° do 2° natočení páky.

Vzhled kontaktních prvků v economy verzi

 
Koncové spínače s označením písmenem „R2“ mají vždy dva kontaktní spínací prvky  A a B, které spínají podle směru natočení. Při vychýlení doprava viz. nákres následuje přepnutí kontaktů kontaktního spínacího prvku B. Při vychýlení doleva viz. nákres přepnou kontakty kontaktního spínacího prvku A. Maximální výchylka páky s rolničkou je 75°. Jakmile se vychýlení sníží pod uvedené úhly, tak příslušné kontakty se přepnou zpět.

U varianty spínače s písmenem „w“ se používá blokovací zařízení pro aretaci polohy koncového spínače a to u všech kontaktních spínacích prvků. Tento spínač je možné použít pro bezpečnostní obvody a popřípadě obvod nouzového zastavení. Je nutné si však uvědomit, jaká je požadována úroveň bezpečnosti obvodů nouzového zastavení a podle toho provést správné zapojení kontaktů. Popřípadě zvolit jiný typ kontaktních spínacích prvku například se dvěma rozpínacími kontakty.

Spínač je vybaven spínacími kontaktními prvky s nuceným vedením. Synchronizace kontaktů v kontaktních prvcích je zajištěna mechanicky táhlem. Spínač má synchronizaci spínacích kontaktních prvků a rozdíl sepnutí je od 0° do 2,5° natočení páky.

 

Spínací úhly spínače bez synchronizačního mechanismu

Spínací úhly spínače se synchronizačním mechanismem
značení

 

Sestavení spínačů na gravitačním napínání dopravníku

 

Sestavení spínačů na pojezdu dopravníku

 

Sestavení spínačů na pojezdu dopravníku se střední polohou